آیا بازار سرمایه در مدار رشد / پرواز بازار سهام نزدیک است؟


مریم فکری: آیا شاخص سهام به روزهای اوج خود باز می گردد؟ این سوالی است که روند رو به رشد بازار سرمایه در ماه گذشته این احتمال را ایجاد کرده است که بازار سهام دوباره به اوج خود برسد. به خصوص که امروز کانال 1.5 میلیون واحد را نیز رد کرد.

در همین حال ، مرور روند بازار در هفته و یک ماه گذشته نشان دهنده افزایش شاخص کل است. بورس اوراق بهادار تهران یک ماه پیش در کانال یک میلیون و 305 هزار واحد بود و اکنون در نقطه یک میلیون و 500 هزار واحد ایستاده است. این نشان دهنده رشد بیش از 100000 واحد شاخص سهام در یک ماه گذشته است.

آیا بازار سرمایه در مدار رشد / پرواز بازار سهام نزدیک است؟

رکورد ارزش معاملات را بشکنید

با این حال ، برخی تحلیلگران بازار سرمایه پیش بینی می کنند که این روند در بازار سرمایه ادامه خواهد داشت. در همین راستا ، مجید عبدالحمیدی ، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت و گو با خبرآنلاین اظهار داشت: پس از بیش از پنج ماه ، ارزش رکورد معاملات خرده فروشی در سال 1400 شکسته شد.

وی می افزاید: قیمت سهام بازار سرمایه با توجه به تورم حداقل 40 درصد در سال 1400 در پایین ترین سطح خود قرار دارد ، در حالی که قیمت های جهانی طی یک سال گذشته افزایش یافته و قیمت سهمیه باید افزایش می یافت.

کارشناس بازار سرمایه دلیل رشد اخیر شاخص را اینگونه توضیح می دهد: ورود نقدینگی جدید ، انتظارات مثبت برای آینده بازار ، سرخوردگی از بازارهای موازی مانند ارز ، طلا و مسکن ، گزارشات خوب و سوددهی شرکت های سهامی نسبت به سال گذشته در گزارش های ماهانه و کاهش نرخ سود بین بانک ها در شرایط تورم ماهانه بالا ، که رکورد چند ساله خود را در ماه گذشته شکست ، باعث بازگشت رونق به بازار سهام شد.

او می گوید: “در زمانی که بازار رو به افول بود ، بسیاری از سهام قیمت های جذابی برای خرید داشتند.” سهام به طور کلی بسیار جذاب بودند ، بنابراین به محض باقی ماندن سهام ، بازار به حالت عادی بازگشت و رشد خود را از سر گرفت. افزایش ارزش دلار یکی از دلایل مثبت شدن بازار بود.

عبدالحمیدی ادامه می دهد: “اگر بازاریابی در عمل اتفاق بیفتد و وجوه لازم برای بازاریابی وجود داشته باشد ، تأثیر بسیار مثبتی بر بازار خواهد داشت.” شرکتهای بازرگانی خودرو مجوز خود را از سازمان بورس و شرکتهای بورسی و بدون نسخه دریافت کرده اند. حضور این شرکتها ، شکافی که همیشه در بازار سرمایه احساس می شد ، فقدان یک رکن بازاریابی قوی بود ، که اگر اتفاق بیفتد ، دیگر ممکن است منجر به ضررهای سنگین نشود و نقدینگی سهام را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: افزایش تورم و دلار چه تاثیری دارد؟ تبادل می گذارد؟

تبادل در 50 روز تابستان چقدر پربار بوده است؟

احتمال تورم

این فعال بازار سرمایه تاکید می کند: طبق برآوردها ، امسال شاهد بی سابقه ترین کسری بودجه دولت خواهیم بود که اگر افزایش فروش نفت را شامل نشود ، می تواند تا 50 درصد بودجه مصوب را شامل شود ؛ بنابراین ، با توجه به مشاهدات تورم ماهانه از ابتدای سال ، می توان انتظار داشت که روند ادامه یابد و تورم سالانه در محدوده بالای 40 درصد تشدید شود.

وی ادامه می دهد: از سوی دیگر ، رویداد مهم دیگری که در این مدت اتفاق افتاده است ، پس از مدت ها ، حمایت همه جانبه همه ارکان کشور ، مجلس ، رئیس ، دولت و رئیس بازار سرمایه است. ، که نکته مهمی است. ” در گذشته پارلمانی را ندیده بودیم که رئیس مجلس به صراحت از بازار سهام حمایت کند. این برای اولین بار است که چنین اتفاقی می افتد ، بنابراین این یک امر مثبت است و نشان می دهد که مجلس ، همراه با دولت ، به پویایی بازار سرمایه و نقدینگی سایر بازارها برای ورود به بازار سهام کمک می کند. شیب بیشتر

کارشناس بازار سرمایه بیان می کند: صورت در صورت وجود شرایط ذکر شده و با شرایط ثابت در نظر گرفتن سایر عوامل تأثیرگذار ، می توان کانال 1600 را برای شاخص تا پایان سال به عنوان محدوده احتمالی و همچنین کف آن در نظر گرفت.

عبدالحمیدی خاطرنشان می کند: پس از تغییر دولت ، می توان روند رو به رشدی را برای بازار سرمایه تا پایان سال پیش بینی کرد. قیمت بازار سرمایه در پایین ترین سطح خود قرار دارد ، در حالی که قیمت جهانی طی سال گذشته افزایش یافته و قیمت سهام باید افزایش می یافت.

وی خاطرنشان می کند: “در نهایت باید توجه داشت که همیشه اینطور نیست که شرکت های بورسی در حال حاضر از نظر نقدینگی در وضعیت مطلوبی قرار دارند و اتفاقاً شرایط متفاوت است و اگر ببینیم که این شرکت ها سهام خود را در بازارهای سرمایه ارائه می دهند ، زیرا به نقدینگی نیاز دارند و در نتیجه ، این شرکت ها از نوسانات بازار سهام در امان نخواهند بود.

اما و اگر دستکاری شاخص

این کارشناس بازار سرمایه همچنین درباره ابهامات مطرح شده در مورد دستکاری شاخص می گوید: شاخص دستکاری نمی شود. معمولاً اینطور است که پس از چند روز از جابجایی سهام شاخص ، آنها تصحیح می کنند.

عبدالحمیدی می افزاید: قبل از توضیح نمادهای شاخص سازی ، لازم است ابتدا با مفهوم شاخص و انواع آن آشنا شویم. شاخص به معنای واقعی کلمه به معنای عددی است که میانگین ارزش گروهی از اقلام مرتبط را در یک دوره زمانی معین نشان می دهد. در واقع ، از این شاخص می توان برای بررسی تغییرات یک یا چند متغیر در یک دوره زمانی استفاده کرد.

وی بیان می کند: شاخص کل قیمت نشان دهنده تغییرات سطح عمومی قیمت در کل بازار است و به طور متوسط ​​افزایش یا کاهش قیمت سهام را بیان می کند. این شاخص شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در سازمان بورس و اوراق بهادار است.

وی گفت: “همانطور که گفته شد ، شرکت هایی با ارزش بازار بالا تأثیر بیشتری بر شاخص کل خواهند داشت.” حجم معاملات و نقدشوندگی این شرکت ها بالاست. در حقیقت ، کاهش قیمت آنها بر شاخص کل تأثیر می گذارد و این شاخص نیز کاهش می یابد.

عبدالحمیدی خاطرنشان می کند: افزایش آن نیز همین تأثیر را دارد و طبیعی است که پس از چند روز مثبت ، این سهام نیز بخواهند استراحت کنند.

وی خاطرنشان می کند: به طور کلی به چنین شرکت هایی که افزایش یا کاهش آنها در روند شاخص کل موثر است ، شرکت شاخص می گویند. نمادهای این شرکتها به عنوان نمادهای شاخص نیز شناخته می شوند. اکثر شرکتهای بزرگ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار به عنوان سازندگان بازار در نظر گرفته می شوند.

223225