خالق ChatGPT همچنان درباره پروژه رازآلود *Q سکوت می‌کند


سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، با وجود اینکه قبلاً بیان کرده بود شرکتش مانند یک کشتی در حال غرق شدن است، هنوز درباره‌ی پروژه‌ی مخفی کیواستار سکوت می‌کند.

برخی گمانه‌زنی‌ها اخراج آلتمن و کودتای ناموفقی که در اواخر سال ۲۰۲۳ در OpenAI انجام گرفت را به پروژه‌ی پر ابهام و نگران‌کننده‌ی کیواستار مربوط دانسته‌اند؛ با این حال، خالق ChatGPT از پاسخ به هرگونه سؤال درباره‌ی کیواستار خودداری می‌کند. آلتمن در مصاحبه‌ی اخیر خود با پادکست لکس فریدمن، پژوهشگر برجسته‌ی MIT نیز رویه‌ی سکوت را ادامه داد.

آلتمن در مصاحبه با فریدمن تلاش‌ کرد سیاست پنهان‌کاری OpenAI در مورد پروژه‌ی کیواستار را رد کند. او گفت: «OpenAI توانایی خوبی در نگهداری اسرار ندارد، اما خوب می‌شد اگر ما قادر به داشتن چنین چیزی می‌بودیم.»

هنگامی که فریدمن سوال کرد که *Q دقیقاً چیست، لحن آلتمن تغییر کرد و به‌طور جدی پاسخ داد: «ما آماده‌ی بحث درباره‌ی این موضوع نیستیم.» فریدمن نیز در جواب گفت: «چنین پاسخی نشان می‌دهد که چیزی برای بحث وجود دارد و این بسیار رازآلود است، سم.»

مدیرعامل OpenAI اظهارنظرهای کلی و ابهام‌آمیزی راجع‌به تحقیقات پیرامون موضوعات مختلف ارائه داد و در نهایت اشاره‌ای به بهبود «استدلال منطقی» در سیستم‌های هوش مصنوعی کرد. گفته می‌شود استدلال منطقی و قدرت حل مسائل ریاضی ویژگی متمایز مدلی است که در پروژه‌ی کیواستار توسعه می‌یابد.

همانطور که The Information و رویترز قبلاً گزارش داده بودند، کیواستار احتمالاً توانایی حل مسائلی را دارد که پیش‌تر در مدل‌های هوش مصنوعی دیگر دیده نشده و پیشرفت‌هایی در عملکرد هوش مصنوعی ارائه می‌دهد که با آنچه تاکنون دیده‌ایم تفاوت خواهد داشت.

با جمع‌بندی همه‌ی شایعات و تحلیل‌هایی که درمورد کیواستار مطرح شده، به‌نظر می‌رسد که OpenAI واقعاً در حال خلق پیشرفت عظیمی در استدلال محاسباتی است، اما باید دید این پروژه چقدر بزرگ خواهد بود. تا این لحظه، از بین جملات آلتمن نتیجه‌ی خاصی به‌دست نیامده است.

دیدگاهتان را بنویسید