ثروتمندترین افراد جهان

میلیاردرها نقش بزرگی در اقتصاد جهانی، سیاست و رشد بشردوستی در میان ملت ها ایفا می کنند. فوربس تعداد میلیاردرهای جهان در سال 2022  را 2668 نفر اعلام کرده است. ثروتمندترین آنها برنارد آرنو رئیس LVMH است.

افراد موجود در این لیست به یک باشگاه انحصاری تر تعلق دارند و قدرت بیشتری دارند. بسیاری از آنها بنیانگذاران غول های فناوری هستند و بسیاری از ثروت آنها هنوز در شرکت هایی سرمایه گذاری شده است که آنها راه اندازی کرده اند.

با این حال، ثروتمندترین افراد جهان همچنان می‌توانند در برابر آن ثروت وام بگیرند و از فروش سهام خودداری کنند و مالیات بر سود سرمایه‌ای محقق نشده را به تعویق بیاندازند (یا برای وارثان حذف کنند). مولتی میلیاردرها همچنین می توانند از انبوهی از کسرهای مالیاتی برای جبران درآمد گزارش شده استفاده کنند و برخی در این لیست در سال های اخیر هیچ مالیات بر درآمدی پرداخت نکنند.

با توجه به این که ثروت آنها در سهام های عمومی معامله می شود، دارایی خالص ثروتمندترین ها می تواند با ارزش گذاری های بازار در نوسان باشد. به عنوان مثال، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، به لطف افزایش قیمت سهام شرکت خودروساز برقی اش، شاهد افزایش ارزش خالص در سال 2021 بود. سهام تسلا در سال 2021 نزدیک به 50 درصد افزایش یافت.

دارایی خالص او مانند یک آونگ در نوسان است. دارائی خالص او در سال 2022 به دلیل کاهش قیمت سهام تسلا که 13 درصد از آن را در اختیار دارد، کاهش یافت. ماسک همچنین مجبور شد بسیاری از سهام خود در تسلا را به منظور خرید توییتر بفروشد. این باعث شد که او رتبه اول ثروتمندترین فرد جهان را از دست بدهد و آن را به برنارد آرنو واگذار کند.

قیمت سهام تسلا در ژانویه و فوریه 2023 به سمت بالا حرکت کرد و به ماسک اجازه داد تا بار دیگر در صدر ثروتمندترین فرد جهان قرار گیرد، اما با نوسانات بازارها، او در حال حاضر دومین فرد ثروتمند جهان است.

به طور مشابه، مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیر عامل متا پلتفرم (META) در فوریه 2022، زمانی که قیمت سهام شرکت پس از گزارش درآمد ناامیدکننده سقوط کرد، شرکت او از لیست 10 شرکت برتر خارج شد. دارایی خالص زاکربرگ در مارس 2023 در حدود 64.4 میلیارد دلار گزارش شد.

بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، 10 نفر از ثروتمندترین افراد روی کره زمین در ادامه آورده شده است. همه ارقام تا 2 مارس 2023 جاری هستند، مگر اینکه خلاف آن ذکر شده باشد.

توضیحات مهم

  • برنارد آرنو، رئیس LVMH، با دارایی خالص 186 میلیارد دلار، ثروتمندترین فرد و ثروتمندترین مرد جهان است.
  • بعد از آرنو، مدیر اجرایی تسلا و اسپیس ایکس، ایلان ماسک است.
  • میلیاردرهای دیگر با بزرگترین دارایی های خالص عبارتند از: کارلوس اسلیم مکزیکی، جف بزوس بنیانگذار آمازون و بیل گیتس از مایکروسافت.
  • هفت نفر از 10 میلیاردر برتر، ثروت خود را در حوزه فناوری به دست آوردند که آرنو، وارن بافت از برکشایر هاتاوی و کارلوس اسلیم از America Movil استثنا بودند.
  • مارک زاکربرگ از متا در فوریه 2022 از لیست 10 نفر برتر خارج شد.

1. برنارد آرنو

  • سن: 73
  • اقامتگاه: پاریس
  • مدیرعامل و رئیس: LVMH (LVMUY)
  • دارایی خالص: 186 میلیارد دلار
  • سهام مالکیت کریستین دیور: 97.5٪ (مجموع 148 میلیارد دلار)

• سایر دارایی ها: سهام Moelis & Company (27.9 میلیارد دلار دارایی عمومی) و 10.7 میلیارد دلار وجه نقد

برنارد آرنو

برنارد آرنو، ملیت فرانسوی، رئیس و مدیرعامل LVMH، بزرگترین شرکت کالاهای لوکس جهان است. برندهای LVMH شامل لویی ویتون، هنسی، مارک جاکوبز و سفورا هستند.

بیشتر ثروت آرنو از سهام عظیم او در کریستین دیور SE، شرکت هلدینگی که 41.2 درصد از LVMH را کنترل می کند، به دست می آید. سهام او در کریستین دیور SE، به علاوه 6.2 درصد اضافی در LVMH، از طریق شرکت خانوادگی او، Groupe Familial Arnault نگهداری می شود.

یک مهندس با آموزش، آرنو برای اولین بار در حالی که برای شرکت ساختمانی پدرش، Ferret-Savinel کار می کرد و در سال 1971 مدیریت شرکت را بر عهده گرفت، هوش تجاری خود را نشان داد. او Ferret-Savinel را به یک شرکت املاک و مستغلات به نام Férinel Inc. در سال 1979 تبدیل کرد.

آرنو شش سال دیگر به عنوان صندلی فرینل باقی ماند تا اینکه در سال 1984 شرکت سازنده کالاهای لوکس Financière Agache را به دست آورد و سازماندهی مجدد کرد و در نهایت تمام دارایی های آن به غیر از کریستین دیور و لو بون مارکه را فروخت. او در سال 1987 برای سرمایه گذاری در LVMH دعوت شد و دو سال بعد سهامدار عمده، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شد.

بیشتر بخوانید: زندگینامه برنارد آرنو

2. ایلان ماسک

  • سن: 51
  • محل اقامت: تگزاس
  • بنیانگذار و مدیرعامل: تسلا
  • دارایی خالص: 184 میلیارد دلار
  • سهام مالکیت تسلا: 13٪ (70 میلیارد دلار)
  • سایر دارایی ها: فناوری های اکتشاف فضایی (48.9 میلیارد دلار دارایی خصوصی)، The Boring Company (3.33 میلیارد دلار دارایی خصوصی)، توییتر (10.5 میلیارد دلار دارایی خصوصی)
ایلان ماسک - ثروتمندترین افراد جهان

ایلان ماسک دومین مرد ثروتمند جهان است. او در آفریقای جنوبی متولد شد و قبل از انتقال به دانشگاه پنسیلوانیا در دانشگاهی در کانادا تحصیل کرد و در آنجا مدرک لیسانس خود را در فیزیک و اقتصاد گرفت. ماسک دو روز پس از ثبت نام در برنامه فارغ التحصیلان فیزیک که در دانشگاه استنفورد برگزار می شد، حضور خود را به تعویق انداخت تا Zip2، یکی از اولین خدمات ناوبری آنلاین را راه اندازی کند. او بخشی از درآمد حاصل از این استارت‌آپ را برای ایجاد X.com، سرمایه گذاری کرد. X.com سیستم پرداخت آنلاینی است که به eBay فروخته شد و در نهایت به PayPal Holdings  تبدیل شد.

در سال 2004، ماسک یکی از سرمایه‌گذاران اصلی تسلا موتورز (تسلا کنونی) شد که منجر به سمت فعلی او به عنوان مدیر عامل شرکت خودروهای الکتریکی شد. تسلا علاوه بر خط تولید خودروهای الکتریکی خود، دستگاه‌های ذخیره‌سازی انرژی، لوازم جانبی خودرو و از طریق خرید SolarCity در سال 2016، سیستم‌های انرژی خورشیدی تولید می‌کند. ماسک همچنین مدیر عامل و مهندس ارشد Space Exploration Technologies (SpaceX)، توسعه دهنده موشک های پرتاب فضایی است.

در سال 2020، سهام تسلا 740 درصد افزایش یافت. این اتفاق رتبه ماسک را در لیست ثروتمندترین ها بهبود بخشید. در دسامبر 2020، تسلا به S&P 500 پیوست و به بزرگترین شرکت ادغام شده تبدیل شد. در ژانویه 2021، ماسک به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شد. او این عنوان را تا دسامبر 2022 حفظ کرد، در این زمانی ارزش خالص دارائی های او به دلیل کاهش قیمت سهام تسلا در طول سال کاهش یافت. او دوباره در مارس 2023 مقام اول را به دست آورد.

ماسک در 6 نوامبر 2021 از مخاطبان توییتر خود پرسید که آیا باید 10 درصد از سهام خود در تسلا خود را بفروشد و این موضوع را پاسخی به انتقاد از افزایش سرمایه غیرقابل تحقق به عنوان ابزاری برای اجتناب از مالیات دانست. او اقدام به فروش سهامش به ارزش 16.4 میلیارد دلار در باقیمانده سال 2021 کرد.

سناتور آمریکایی الیزابت وارن، دموکرات ماساچوست، به گزارش رسانه ای استناد کرد که  می گفت ماسک برای سال 2018 مالیات بر درآمد نپرداخت تا در مورد تصویب مالیات بر ثروت استدلال کند. ماسک در توییتر پاسخ داد: “و اگر چشمان خود را برای دو ثانیه باز کنید، متوجه می شوید که امسال بیش از هر آمریکایی در تاریخ مالیات پرداخت خواهم کرد.”

به لطف افزایش سهام تسلا در سال 2021 و معاملات خصوصی ایلان ماسک که ارزش گزارش شده اسپیس ایکس را نیز بالا برد، پیشتازی ماسک در رتبه بندی ثروت جهانی همچنان به رشد خود ادامه داد. دارایی خالص او در نوامبر 2021 به 340 میلیارد دلار رسید.

در آوریل 2022، ماسک کمپینی را برای خصوصی کردن توییتر آغاز کرد که با خرید 44 میلیارد دلاری به اوج رسید. ماسک قصد داشت این قرارداد را با 21 میلیارد دلار سرمایه خود تامین کند. در آستانه اعلام خرید، ماسک 9.6 میلیون سهم تسلا را به ارزش تقریبی 8.5 میلیارد دلار فروخت.

در جولای 2022، ماسک تصمیم گرفت از خرید توییتر عقب نشینی کند. توییتر شکایتی علیه ماسک تنظیم کرد تا مجبور شود این خرید را انجام دهد. ماسک از این شرکت شکایت کرد اما سپس مسیر خود را تغییر داد و اعلام کرد که در نهایت حاضر است توییتر را بخرد. این معامله به طور رسمی در اکتبر 2022 بسته شد و تقریباً 80 درصد از سهام شرکت را به او داد.

بیشتر بخوانید: زندگینامه ایلان ماسک

3. جف بزوس

  • سن: 59
  • محل اقامت: واشنگتن
  • موسس و رئیس اجرایی: آمازون (AMZN)
  • دارایی خالص: 116 میلیارد دلار
  • سهام مالکیت آمازون: 10٪ (91.5 میلیارد دلار)
  • سایر دارایی ها: Blue Origin (11.2 میلیارد دلار دارایی خصوصی)، واشنگتن پست (250 میلیون دلار دارایی خصوصی) و 12.8 میلیارد دلار نقد.
جف بزوس - ثروتمندترین افراد جهان

جف بزوس در سال 1994 اندکی پس از استعفایش از غول صندوق تامینی D.E.Shaw، Amazon.com را در گاراژی واقع در سیاتل، تأسیس کرد. او در ابتدا ایده یک کتابفروشی آنلاین را به رئیس سابق خود دیوید ای شاو مطرح کرده بود. او علاقه ای به این طرح نداشت.

اگرچه آمازون در ابتدا شروع به فروش کتاب کرد، اما از آن زمان به یک فروشگاه یکپارچه برای فروش همه چیز تبدیل شده است و انتظار می رفت تا سال 2024 از Walmart که عنوان بزرگترین خرده فروش جهان را به خود اختصاص داده بود، پیشی بگیرد. آمازون در برهه های مختلف به شکل های غیرمنتظره ای گسترش یافته است. این فروشگاه دائما در حال متنوع سازی خدمات خود است که از جمله آنها می توان به خرید Whole Foods در سال 2017 و ورود به تجارت داروخانه در همان سال اشاره کرد.

 بزوس در سال 2019 حدود 16 درصد از سهام آمازون را در اختیار داشت و 4 درصد آن را به همسر سابقش مکنزی اسکات به عنوان بخشی از مراحل طلاقشان واگذار کرد. در سال 2020، قیمت سهام آمازون به دلیل افزایش تقاضا برای خرید آنلاین در بحبوحه همه‌گیری COVID-19، 76 درصد افزایش یافت. در 5 جولای 2021، بزوس از سمت مدیرعاملی غول تجارت الکترونیک کنار رفت و به عنوان رئیس اجرایی آن انتخاب شد.

بزوس آمازون را در سال 1997 عمومی کرد و پس از بیل گیتس در سال 1999 اولین مردی شد که به بیش از 100 میلیارد دلار دارایی خالص دست یافت. پروژه های دیگر بزوس عبارتند از شرکت هوافضا Blue Origin، واشنگتن پست (که در سال 2013 خریداری کرد) و ساعت 10000 ساله که به نام Long Now نیز شناخته می شود.

بزوس در 20 جولای 2021، به همراه برادرش مارک، یک پیشگام هوانوردی به نام والی فانک، و دانش آموزی هلندی به نام الیور دیمن، اولین پرواز موفق خدمه Blue Origin را انجام دادند و به ارتفاع بیش از 66 مایل رسیدند سپس با فرودی ایمن به زمین برگشتند. ثروت بزوس در همان ماه به 211 میلیارد دلار رسید.

بیشتر بخوانید: زندگینامه جف بزوس

4.بیل گیتس

  • سن: 67
  • محل اقامت: واشنگتن
  • بنیانگذار: مایکروسافت (MSFT)
  • دارایی خالص: 113 میلیارد دلار
  • سهام مالکیت مایکروسافت: 1.4٪ (25.4 میلیارد دلار)
  • سایر دارایی ها: 57.4 میلیارد دلار به صورت نقد و میلیاردها دلار سرمایه گذاری در چندین شرکت دیگر
بیل گیتس - ثروتمندترین افراد جهان

بیل گیتس در حالی که در سال 1975 در دانشگاه هاروارد تحصیل می کرد، به همراه دوست دوران کودکی خود پل آلن برای توسعه نرم افزارهای جدید برای میکروکامپیوترهای اصلی کار می کرد. به دنبال موفقیت این پروژه، گیتس از تحصیلی در هاروارد انصراف داد و مایکروسافت را با آلن تأسیس کرد.

مایکروسافت بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری در جهان است و همچنین خطی از رایانه‌های شخصی را نیز تولید می‌کند. خدمات ایمیل را از طریق سرور خود ارائه می‌دهد. سیستم‌های بازی های ویدیویی و دستگاه‌های بازی می‌فروشد. اخیراً نیز سرمایه گذاری زیادی در خدمات ابری انجام داده است.

گیتس در سال 2008 از مدیر عامل شرکت به سمتِ هیئت مدیره تغییر مکان داد. او در سال 2004 به هیئت مدیره برکشایر هاتاوی پیوست. او در 13 مارس 2020 از هر دو هیئت مدیره کنار رفت.

بیل گیتس بیشتر دارایی خالص خود را در Cascade Investment LLC دارد. Cascade یک وسیله نقلیه است که از سرمایه گذاری خصوصی به وجود آمده است و مالک سهام شرکت های مختلفی از جمله راه آهن ملی کانادا (CNR)، Deere (DE) و Republic Services (RSG) و همچنین سرمایه گذاری خصوصی در املاک و انرژی است.

5. وارن بافت

  • سن: 92
  • محل اقامت: نبراسکا
  • مدیر عامل: برکشایر هاتاوی (BRK.A)
  • دارایی خالص: 106 میلیارد دلار
  • سهام مالکیت برکشایر هاتاوی: 14٪ (105 میلیارد دلار)
  • سایر دارایی ها: 1.15 میلیارد دلار به صورت نقد
وارن بافت - ثروتمندترین افراد جهان

وارن بافت مشهورترین فرد زنده ای است که بر روی ارزش سرمایه گذاری میکند. او اولین اظهارنامه مالیاتی خود را در سال 1944 یعنی زمانی که تنها 14 سال داشت، ارائه کرد و درآمد حاصل از فعالیت های دوران کودکی خود را اعلام کرد. او برای اولین بار سهام یک شرکت نساجی به نام برکشایر هاتاوی را در سال 1962 خرید و در سال 1965 سهامدار عمده آن شرکت شد. بافت دارایی های شرکت را به بیمه و سایر سرمایه گذاری ها در سال 1967 گسترش داد.

بافت که به طور گسترده به عنوان Oracle of Omaha شناخته می شود، سرمایه گذاری است که سهام سایر شرکت ها را خریده و نگهداری می کند. او ثروت خود را با خرید شرکت های کم ارزش کسب کرده است. اخیرا، برکشایر هاتاوی در شرکت های بزرگ و مشهور نیز سرمایه گذاری کرده است. پرتفوی او از شرکت های تابعه تماماً شامل منافع بیمه، توزیع انرژی و راه آهن و همچنین محصولات مصرفی است.

بافت یکی از منتقدان اصلی بیت کوین است.

 بافت بسیاری از ثروت خود را وقف امور بشردوستانه کرده است. بین سال‌های 2006 تا 2020، او 41 میلیارد دلار از دارائی خود را بخشید. بخش قابل توجهی از این کمک های مالی به بنیاد بیل و ملیندا گیتس و موسسات خیریه فرزندانش بوده است. بافت Giving Pledge را در کنار بیل گیتس در سال 2010 راه اندازی کرد.

بافت که اکنون 92 سال سن دارد، هنوز به عنوان مدیرعامل فعالیت می کند، اما در سال 2021 اشاره کرد که جانشین او ممکن است گریگوری آبل، رئیس عملیات غیر بیمه ای برکشایر باشد.

6. لری الیسون

  • سن: 78
  • محل اقامت: هاوایی
  • بنیانگذار، رئیس و مدیر ارشد فناوری: اوراکل (ORCL)
  • دارایی خالص: 100 میلیارد دلار
  • سهام مالکیت اوراکل: 40%+ (72.4 میلیارد دلار)
  • سایر دارایی ها: سهام تسلا (9.13 میلیارد دلار دارایی عمومی)، 18.2 میلیارد دلار به صورت نقد
لری الیسون - ثروتمندترین افراد جهان

لری الیسون در شهر نیویورک از یک مادر مجرد 19 ساله متولد شد. پس از انصراف از دانشگاه شیکاگو در سال 1966، الیسون به کالیفرنیا نقل مکان کرد و به عنوان برنامه نویس کامپیوتر مشغول به کار شد. در سال 1973، او به شرکت الکترونیکی Ampex پیوست و در آنجا با شرکای آینده اد اوتس و باب ماینر آشنا شد. سه سال بعد، الیسون به شرکت Precision Instruments نقل مکان کرد و به عنوان معاون تحقیق و توسعه این شرکت مشغول به کار شد.

در سال 1977، الیسون آزمایشگاه های توسعه نرم افزار را به همراه اوتس و ماینر تأسیس کرد. دو سال بعد، این شرکت Oracle را منتشر کرد، اولین برنامه پایگاه داده تجاری رابطه ای که از زبان query ساختار یافته استفاده می کرد. برنامه پایگاه داده آنقدر محبوب شد که SDL نام خود را در سال 1982 به Oracle Systems Corporation تغییر داد. الیسون در سال 2014 پس از 37 سال، از سمت مدیر عاملی در اوراکل کناره گیری کرد. او در دسامبر 2018 به هیئت مدیره تسلا پیوست و در ژوئن 2022 از سمت خود کنار رفت.

اوراکل دومین شرکت بزرگ نرم افزاری جهان است که طیف گسترده ای از برنامه های رایانش ابری و همچنین کدهای جاوا و لینوکس و پلت فرم محاسباتی Oracle Exadata را ارائه می دهد.

اوراکل شرکت‌های بزرگ متعددی را خریداری کرده است که از جمله آنها میتوان به:

  • PeopleSoft ارائه‌دهنده سیستم‌های مدیریت منابع انسانی در سال 2005
  • Siebel ارائه‌دهنده برنامه‌های مدیریت ارتباط با مشتری در سال 2006
  • BEA Systems ارائه‌دهنده نرم‌افزار زیرساخت‌های سازمانی در سال 2008
  • Sun Microsystems توسعه‌دهنده سخت‌افزار و نرم‌افزار در سال 2009 اشاره کرد.

اوراکل در دسامبر 2021 با خرید ارائه‌دهنده نرم‌افزار مدارک پزشکی Cerner (CERN) به مبلغ 28.3 میلیارد دلار به صورت نقد موافقت کرد.

 الیسون مدت‌هاست به هزینه‌های گزاف شهرت پیدا کرده است. او در دهه گذشته سرمایه‌گذاری زیادی در املاک و مستغلات لوکس کرده است. شاید مهم ترین خرید او خرید تقریباً کل جزیره لانای هاوایی به مبلغ 300 میلیون دلار در سال 2012 باشد، جایی که این میلیاردر از سال 2020 در آن زندگی می کند. الیسون یک مزرعه هیدروپونیک و یک آبگرم مجلل در جزیره ساخته است.

الیسون فعالیت های بشردوستانه خود را بر تحقیقات پزشکی متمرکز کرده است. در سال 2016، او 200 میلیون دلار به دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برای یک مرکز جدید تحقیقات در زمینه سرطان اهدا کرد. الیسون از تیم قایقرانی Oracle Team USA حمایت کرد که در سال‌های 2010 و 2013 در سری مسابقات کاپ آمریکا قهرمان شد.

7. استیو بالمر

  • سن: 66
  • محل اقامت: واشنگتن
  • مالک: لس آنجلس کلیپرز
  • دارایی خالص: 88.1 میلیارد دلار
  • سهام مالکیت مایکروسافت: 4٪ (مجموع 78.6 میلیارد دلار)
  • سایر دارایی ها: لس آنجلس کلیپرز (3.73 میلیارد دلار دارایی خصوصی)، 5.8 میلیارد دلار نقد
  •  
استیو بالمر - ثروتمندترین افراد جهان

استیو بالمر در سال 1980 پس از اینکه بیل گیتس او را متقاعد کرد که دوره MBA دانشگاه استنفورد را ترک کند، به مایکروسافت پیوست. او سی امین کارمند مایکروسافت بود. بالمر در سال 2000 جانشین گیتس به عنوان مدیر عامل مایکروسافت شد. او این سمت را تا سال 2014 حفظ کرد و سپس از سمت خود کناره گیری کرد. بالمر در سال 2011 بر خرید Skype توسط مایکروسافت با مبلغ 8.5 میلیارد دلار نظارت داشت.

 بالمر حدود 4 درصد از سهام مایکروسافت را در اختیار دارد که او را به بزرگترین سهامدار این غول نرم افزاری تبدیل می کند. در سال 2014، اندکی پس از کناره گیری از سمت مدیرعاملی مایکروسافت، بالمر تیم بسکتبال لس آنجلس کلیپرز را به قیمت 2 میلیارد دلار خریداری کرد.

هنگامی که بالمر و بیل گیتس در دانشگاه هاروارد تحصیل می کردند، بالمر در همان خوابگاه و در همان طبقه با بیل گیتس زندگی می کرد. روابط برادرانه بین این دو زمانی تیره شد که بالمر در طول تصدی خود به عنوان مدیر عامل، این شرکت فناوری را به سمت یک شرکت سخت افزاری مانند تبلت Surface و ویندوز موبایل فون سوق داد.

8.کارلوس اسلیم

  • سن: 83
  • محل اقامت: مکزیک
  • مالک: America Movil
  • دارایی خالص: 86.5 میلیارد دلار
  • سهام مالکیت America Movil: اکثریت (مجموع 44.4 میلیارد دلار)
  • سایر دارایی ها: پول نقد (8.28 میلیارد دلار)، Inmuebles Carso (6.68 میلیارد دلار)، Grupo Carso (8.76 میلیارد دلار)، Grupo Financiero (8.02 میلیارد دلار).
کارلوس اسلیم - ثروتمندترین افراد جهان

کارلوس اسلیم بخش عظیمی از ثروت خود را از سهام عمده خود در America Movil، یک َشرکت مخابراتی مستقر در مکزیکو سیتی به دست آورده است. او همچنین سهام قابل توجهی از هلدینگ Grupo Carso و شرکت بانکی و بیمه Grupo Financiero را در اختیار دارد. سایر دارایی های او شامل بسیاری دیگر از شرکت های سهامی عام است.

 بخش بزرگی از سهام او در این شرکت‌ها به شش فرزندش منتقل شده است و او میلیاردها دلار سود از سهام خود در شرکت‌های دولتی مختلف دریافت کرده است.

9. لری پیج

  • سن: 49
  • محل اقامت: کالیفرنیا
  • بنیانگذار و عضو هیئت مدیره: Alphabet (GOOGLE)
  • دارایی خالص: 85.1 میلیارد دلار
  • سهام مالکیت Alphabet: 6٪ (مجموع 70.5 میلیارد دلار)
  • سایر دارایی ها: 14.6 میلیارد دلار به صورت نقد
لری پیج - ثروتمندترین افراد جهان

لری پیج نیز مانند چندین میلیاردر دیگری که در این لیست قرار دارد در حوزه فناوری فعالیت می کند و راه خود را برای رسیدن به شهرت و ثروت از یک اتاق در خوابگاه کالج آغاز کرد. وقتی پیج و دوستش سرگی برین در سال 1995 در دانشگاه استنفورد تحصیل می کردند، ایده بهبود استخراج داده های اینترنتی را مطرح کردند. این دو فناوری جدید موتور جستجو را ابداع کردند که پس از توانایی آن در ارزیابی لینک‌ها به یک صفحه، Backrub نامیدند.

از آنجا، پیج و برین در سال 1998 گوگل را تأسیس کردند و پیج تا سال 2001 به عنوان مدیر عامل در این شرکت فعالیت می کرد. او دوباره بین سال‌های 2011 و 2019 مدیریت شرکت را به دست گرفت.

گوگل موتور جستجوی اینترنتی غالب در جهان است که بیش از 92 درصد از درخواست های جستجوی جهانی را به خود اختصاص داده است. در سال 2006، این شرکت یوتیوب را که پلتفرم برتر برای ویدیوهای ارسالی توسط کاربران است را خریداری کرد.

پس از خرید اندروید در سال 2005، گوگل سیستم عامل تلفن همراه اندروید را در سال 2008 منتشر کرد. گوگل در سال 2015 سازماندهی مجدد کرد و به یکی از شرکت های تابعه آلفابت، یک هلدینگ تبدیل شد.

پیج یکی از سرمایه گذاران اولیه در Planetary Resources، یک شرکت اکتشاف فضایی و استخراج سیارک ها بود. این شرکت که در سال 2009 تأسیس شد، توسط شرکت بلاک چین ConsenSys در سال 2018 در میان مشکلات تأمین مالی خریداری شد. او همچنین به شرکت های خودروهای پرنده علاقه نشان داده است و در هر دو شرکت Kitty Hawk و Opener سرمایه گذاری کرده است.

سهام گوگل در سال 2021 تقریباً 50 درصد افزایش یافت و پیج و برین را در فهرست میلیاردرها قرار داد. دارایی خالص پیج از کمی کمتر از 52 میلیارد دلار در مارس 2020 به 86.9 میلیارد دلار فعلی رسید.

10.سرگی برین

  • سن: 49
  • محل اقامت: کالیفرنیا
  • بنیانگذار و عضو هیئت مدیره: Alphabet (GOOGLE)
  • دارایی خالص: 81.4 میلیارد دلار
  • سهام مالکیت Alphabet: 6٪ (مجموع 66.7 میلیارد دلار)
  • سایر دارایی ها: 14.7 میلیارد دلار به صورت نقد
سرگی برین - ثروتمندترین افراد جهان

سرگی برین در مسکو، روسیه به دنیا آمد و در سال 1979 در شش سالگی به همراه خانواده اش به ایالات متحده نقل مکان کرد. برین در سال 1998 همراه با لری پیج گوگل را تأسیس کردند. زمانی که اریک اشمیت در سال 2001 به عنوان مدیرعامل شرکت شروع به فعالیت کرد، برین رئیس فناوری گوگل شد. او پس از تأسیس شرکت آلفابت در سال 2015، همین سمت را در هلدینگ آلفابت کسب کرد او در سال 2019 هنگامی که ساندار پیچای به عنوان مدیرعامل شرکت معرفی شد، از سمت خود کناره گیری کرد.

گوگل علاوه بر موتور جستجوی اینترنتی غالب خود، مجموعه‌ای از ابزارها و خدمات آنلاین به نام Google Workspace را ارائه می‌کند که شامل جی‌میل، گوگل درایو، تقویم گوگل، گوگل میت، چت گوگل، سندنگار گوگل، صفحات گوگل، اسلایدهای گوگل و غیره است. گوگل همچنین انواع مختلفی از دستگاه‌های الکترونیکی از جمله گوشی‌های هوشمند پیکسل، رایانه‌ها و تبلت‌ها، دستگاه‌های خانه هوشمند Nest و پلتفرم بازی Stadia را ارائه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید