آشنایی با هوش مصنوعی

در ابتدای مطلب حاضر، ضمن معرفی کلی حوزه هوش مصنوعی استفاده کنیم؟ ، به این پرسش پاسخ می‌دهیم که از آن در چه زمینه‌هایی می‌توان بهره‌ بگیریم و چه ابزارهای هوشمندی برای گوشی‌های هوشمند و کامپیوترهای شخصی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای پیشبرد اهداف مختلف استفاده کنیم. در ابتدای مطلب حاضر از مجله فرادرس، به مقدمه‌ای از هوش مصنوعی می‌پردازیم تا افراد تازه‌کار با اهداف این حوزه به‌صورت کلی آشنا شوند. سپس، مثال‌های کاربردی از ابزارهای هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف زندگی انسان ارائه خواهیم کرد تا خوانندگان با برخی از پرکاربردترین ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی آشنا شوند و در انجام کارهای خود از آن‌ها بهره بگیرند.

هدف از رشته هوش مصنوعی طراحی و ساخت سیستم‌های هوشمندی است که رفتار و طریقه تفکر انسان را به منظور حل مسئله یا انجام وظیفه‌ای خاص شبیه‌سازی کنند. هوش مصنوعی ترکیبی از مباحث الگوریتم های یادگیری ماشین و الگوریتم های یادگیری عمیق است. این الگوریتم‌ها با استفاده از حجم زیادی داده، یاد می‌گیرند چطور درباره مسئله‌ای خاص تصمیم بگیرند.

آشنایی با هوش مصنوعی

امروزه، کاربردهای شاخه های هوش مصنوعی را در بسیاری از جنبه‌های زندگی بشر ملاحظه می‌کنیم. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی روال انجام کارها را به گونه‌ای تغییر داده‌اند که انسان می‌تواند با استفاده از آن‌ها، وظایف و کارهای محول شده را ساده‌تر و سریع‌تر انجام دهد.

آموزش هوش مصنوعی – مقدماتی

فیلم آموزش هوش مصنوعی – مقدماتی در فرادرس

کلیک کنید

می‌توان سیستم‌های هوش مصنوعی را که در زندگی روزانه انسان به کار می‌روند، به دو دسته کلی تقسیم کنیم:

  • سیستم‌های نرم‌افزاری هوشمند: برنامه‌های نرم‌افزاری هوشمندی که می‌توان آن‌ها را از اینترنت دانلود کرد، جزء سیستم‌های نرم‌افزاری هوشمند در نظر گرفته می‌شوند. برای کار با این سیستم‌ها کافی است یک دستگاه سخت‌افزاری نظیر گوشی تلفن همراه یا کامپیوتر و لپتاپ شخصی را در اختیار داشته باشید. برنامه‌هایی نظیر دستیار صوتی هوشمند مانند الکسا، نرم‌افزارهای تشخیص اشیا یا تشخیص چهره از جمله سیستم‌های نرم‌افزاری هوش مصنوعی محسوب می‌شوند.
  • سیستم‌های سخت‌افزاری هوشمند: سیستم‌های سخت‌افزاری هوشمند را می‌توان دستاورد رشته رباتیک به حساب آورد. ماشین‌های خودران، جاروبرقی هوشمند، ربات‌های هوش مصنوعی از جمله سیستم‌های سخت‌افزاری هوشمندی هستند که یک سری وظایف را بر پایه روش‌های هوش مصنوعی انجام می‌دهند.

در ادامه این مطلب از مجله فرادرس قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم و در انجام چه کارهایی می‌توانیم از دستاوردهای این حیطه بهره‌مند شویم.

در خرید شخصی چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم ؟

از ابزارها و سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توان برای ساخت موتورهای پیشنهاد دهنده استفاده کنیم که در هنگام خرید کاربران و مشتریان به آن‌ها کمک کنند. این سیستم‌ها می‌توانند بر اساس اطلاعات و فعالیت‌های قبلی مشتریان، علایق آن‌ها و جستجوهای اخیر محصولات توسط آن‌ها، محصولاتی را به آن‌ها پیشنهاد دهند که مورد نیاز آن‌ها باشند. بدین طریق، تعامل بین فروشنده یا ارائه دهنده خدمات و مشتری بیشتر خواهد شد.

آموزش چت جی پی تی ChatGPT در بازاریابی و مارکتینگ

فیلم آموزش چت جی پی تی ChatGPT در بازاریابی و مارکتینگ در فرادرس

کلیک کنید

همچنین، کاربر یا مشتری می‌تواند از طریق چت بات‌های سایت‌ها پرسش‌های ذهنی خود را مطرح کنند تا چت بات هوشمند در آن زمینه اطلاعات مرتبط را ارائه دهد. این چت بات‌ها مجهز به روش‌های «پردازش زبان طبیعی» (Natural Language Processing | NLP) هستند که می‌توانند با مشتریان به‌صورت نوشتاری یا گفتاری ارتباط برقرار کنند و پس از تجزیه و تحلیل درخواست‌های آن‌ها، مناسب‌ترین پاسخ را بدهند.

در خرید شخصی چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم ؟

یکی از مزیت‌های مهم دیگر این چت بات‌ها این است که محدودیت زمانی پاسخ‌گویی ندارند و شما در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید سوال خود را با آن‌ها در میان بگذارید و در سریع‌ترین زمان به پاسخ خود برسید.

دیدگاهتان را بنویسید